Elvie

Intervju med Elvies grundare och VD, Tania Boler

12 februari 2020

Tania har varit en pionjär inom ämnen som länge haft en tabustämpel eller som det inte pratats mycket om, från HIV till mödravård. Vi har frågat henne hur det har varit att lyfta på locket till att prata om bäckenbotten och de dolda problemen många kvinnor lider av i tystnad. Tania skapade Elvie och bäckenbottentränaren ihop med ett expertteam och den har nu funnits på marknaden i fem år och hyllas av både konsumenter och kändisar.

Till att börja med, hur började allt med Elvies bäckenbottentränare? 

Som många andra kvinnor insåg jag hur mycket kroppen påverkas av både graviditet och förlossning vilket nästan blir som en chock för hela systemet.

Min man är från Frankrike och jag fick höra att det är normalt för franska kvinnor att gå på rehabilieringskurser för bäckenbotten efter födsel för hjälpa kroppen och bäckenbotten att återhämta sig. Det finns inget liknande någon annanstans i världen vilket är helt galet när man tänker på det eftersom en av tre kvinnor upplever problem med bäckenbotten. Detta kan ge upphov till smärta i nedre delen av ryggen, urinläckage och framfall. 

När jag började undersöka detta och prata med experter på området insåg jag att det inte hade hänt mycket alls. Den teknik som användes inom sjukvården där man kunde se hur man tränade bäckenbotten i realtid hade visat sig vara det bästa sättet att skapa engagemang för denna typ av träning och det gav resultat. Det gav mig idén till Elvie, att skapa en teknisk och diskret produkt som på ett roligt och enkelt sätt hjälper dig att träna bäckenbotten hemma... eller varsomhelst! 

 

Vad gav dig modet att ta fram Elvies första produkt? Kände du dig redo? 

Min pappa var en entreprenör så jag har vuxit upp i ett entrepremörshem där man har en stark tro på det man gör. Även om jag är en naturlig risktagare var det såklart läskigt att ta steget och det är viktigt att förstå och vara förberedd på att misslyckas. Jag kände dock att jag var på rätt plats i min karriär och jag hade även ett stort, stöttande nätverk omkring mig vilket gjorde steget enklare att ta. Däremot kände jag länge att jag bara hade en halvfärdig idé i mitt huvud och det var inte förrän jag vann "government innovation competition" och fick £100,000 (ca 1,2 miljoner) som jag kände att det faktiskt kunde fungera på riktigt!  

 

Hur kändes det när du såg Elvie Trainer som färdig produkt för första gången? 

Nu är det fem år sedan vi lanserade och jag är oerhört stolt över vårt team och allt vi uppnått. Jon O’Toole och Ben Levy skötte produktutvecklingen och tog fram en produkt av idén men skapade dessutom en hel upplevelse kring produkten som överträffade alla mina förväntningar. 

 

Vad är den vanligaste feedbacken som du hör från användare av bäckenbottentränaren? 

Vi får återkoppling varje dag från kvinnor som säger att Elvies bäckenbottentränare har hjälpt dem att återhämta sig från graviditet och leva sitt liv utan att behöva oroa sig för att kissa på sig. Att träna sin bäckenbotten är väldigt intimt och många kvinnor blir väldigt emotionella när de upptäcker att det finns en lösning till något som de trodde att de var tvingade att leva med. 

Något jag också tycker om att få återkopppling på är de mindre uppenbara resultaten, som att lära känna sin kropp på ett helt nytt sätt. Det är överraskande många kvinnor som helt har försummat relationen till sin kropp men som fått ett helt nytt självförtroende när de tar bättre hand om sig själva. 

 

Har du sett ett skifte hur det pratas om teknik och kvinnors hälsa? 

FemTech-industrin har vuxit otroligt mycket sedan vi började arbeta på Elvies bäckenbottentränare 2013. Kvinnor förtjänar och kräver bättre teknologi, vilket är något vi sett med bäckenbottentränaren. I början fanns det en del nej-sägare som inte trodde att kvinnor skulle kunna prata öppet om bäckenbotten och kontroll över sin blåsa. Nu har vi kändisar som Gwyneth Paltrow som rekommenderar oss och vi syns i tidningar som Vouge och Marie Clarie.

Det är en spännande tid när det kommer till hälsoteknik för kvinnor, mycket på grund av tre trender, 
- vi pratar mer öppet om våra kroppar
- internet och innovationer inom sensorteknik vilket innebär att vi kan följa våra kroppas utveckling i realtid  
- och slutligen, vår uppfattning om hälsa och välmående har ändrats dramatiskt. Från att ha varit något kopplat till sjukvården (doktor-patient) till att vara något individen kan ta kontroll över själv. 

En annan tydlig förändring är det ökade intresset för FemTech-bolag. Elvies framväxt, tillsammans med andra hälso-bolag ledda av kvinnor, tvingar investerare att tänka om och lägga märke till oss. Det var inte länge sedan teknik för kvinnor var något tillverkat i rosa eller att det såg ut som ett smycke. Nu har marknaden insett att kvinnor vill ha den allra senaste, och bästa, tekniken som finns tillgänglig - oavsett färg på produkten.

Slutligen, vad älskar du mest med ditt jobb på Elvie? 

Att jag får arbeta med ett passionerat och inspirerande team som älskar vad de gör. 

 

Läs hela intervjun här

Lämna en kommentar

Ditt namn
Kommentar